Osteoporosis, macam mana nak cegahh?? - IBU ELLY SHAKLEE

Sunday, 21 May 2017

Osteoporosis, macam mana nak cegahh??

Nak Cegah Osteoporosis, Jangan Bersenam!!



      Memang ramai orang berpendapat suplemen tak diperlukan untuk cukupkan nutrisi, sebab boleh dapatkan daripada makanan. Fair enough kalau u setiap hari betul-betul makan ikut piramid makanan. Seimbang dengan karbo nya, proteinnya cukup, zat dan vitaminnya. Teruskan dengan diet anda.

      Dan kalau boleh educate masyarakat macammana bentuk makanan seimbang dan sihat tu. Sebanyak mana nak makan, apa makanan yang patut makan, apa yang patut ditinggal. Sebab dah banyak kajian membuktikan penyakit-penyakit kronik macam darah tinggi, kencing manis disebabkan oleh kekurangan zat, mineral dan antioksida dalam makanan.

      Satu lagi, kalau ya pun tak nak bagi orang makan suplemen, cakaplah fakta yang betul. Ada orang cakap, orang tak bersenam tak perlu ambik kalsium berlebih. Tak tahu maksud dia berlebih tu sebanyak mana. Sebab orang bersenam pun perlu ambil kalsium ikut keperluan.

      Fungsi kalsium untuk badan kita sangat banyak. Bukan untuk tulang saja. Dan banyak cara kalsium hilang dari badan, bukan dengan cara bersenam. As if orang tak bersenam, kalsium akan stay je dalam tulang dia. Kalau gitu senanglah nak CEGAH OSTEOPOROSIS, JANGAN BERSENAM.



      Tulang adalah sel hidup. Dia akan mati, dan ada sel baru akan dibuat. Tulang tu macam bank kalsium. Kalau tisu lain tak dapat kalsium yang dia nak, dia akan ambik daripada tulang. Jadi sapa nak ganti kalsium yang tisu lain dah guna tu?

       Nampak tak beza antara tulang sihat dan tulang org yg ada OATEOPOROSIS ni?? Takut kan tengok?? Punya lah banyak lopong² dalam tulang kita tu kalau tak dijaga dengan baik.. Sebab tulang ni sel hidup, benda  memang akn mati.. Apatah lagi tulang.. Bila dah banyak lopong², mulalah tulang pun dah tak berfungsi dengan baik.. 🙄🙄 apa yang kita boleh buat untuk isi balik lopong² tu?? Kena mula dari muda la ye.. Dah tua² dan sakit² teruk baru terhegeh² cari takde gunanya dah.. Bukan tak boleh, cuma kesannya lambat.. Pastu mula la org dok kata Shaklee ni tipu lah, tak berkesan lah.. Ate dah teruk baru cari, bila dh sakit cari UBAT aje, bukan SUPPLEMEN lagi dah!




      Antara supplemen yang bagus untuk elak OSTEOPOROSIS.. Kita ni kenalah jaga amanah yg Allah bagi iaitu nikmat kesihatan dan tubuh badan ni haa.. Ibarat org dah bagi pinjam, lepas tu korang tak jaga betul², konfim lah org tu marah kan?? Biasa kalau kita pinjam  org ke, atau ape² aje lah mesti kita jaga elok² dan pulangkan dlm keadaan elok dan bersih kan? Tu sebab masa kita meninggal pun, diri kita ni dibersihkan, dimandikan, celah² digosok kasi nersih, siaP buh pewangi lagi.. Ishhh, bukanlah pewangi or perfume yg kita dok pakai tu.. Nampak tak nak kembali pada Allah balik pun kena berwangi-wangian dan bersih?? Gitulah juga diri kita masa hidup di dunia.. 

      Nak makan apa saja boleh, tapi pastikan makanan sihat, seimbang, cukup semua zat supaya badan kita tak terdedah dengan penyakit merbahaya.. Tau tak punca² penyakit kronik adalah disebabkan kita yang tak jaga pemakanan?? Main hentam je makan, dah tu tak penah pulak buat detoks ke ape ke kan..  Toksin berkumpul banyak Sgt dlm badan.. lagi satu biarlah kita gemuk ke, comel Ke, gempal ke, jnji dalaman kita sihat.. Amalkan supplemen atau jamu kasi kuatkan metabolisma badan kasi senang turun berat.. Makin berusia metabolisma badn kita makin rendah tau..bila. metabolisma badan rendah, mmg susah sgt nk trunkan berat sbb toksin banyak sesangat dah dlm bdn dan usus tu.. Tak takut ke korang?? 

      Jadi jom, ubah gaya hidup Kome skang.. Mcm ibuElly yg mmg sibuK dgn urusan harian dan tak sempat  nk keluar beriadah dn setakat senam di rumah aje, bolehlah amalkan supplemen juga bagi bantu tingkatkan metabolisma badan dr dalam.. Memang bg sesetengah org, supplemen tak pentinG pun.. Membazir dan cukuplah setakat jaga makan aje.. Ok terpulang kalau boleh makan makanan seimbang dan cukup portion drpd PIRAMID NAKANAN, takyah la membazir beli supplemen kan.. 😆

      Nak tanya lebih lagi?? SambunG kat wasap ehh 017.560.4426.. Nitez! 

Pengedar Shaklee Ipoh
#ibuElly
017.560.4426
Shaklee Supervisor

Fb : Elifa bt Ismail
Fb page : Pengedar Shaklee Ipoh
Ig : elifaismail


No comments:

Post a Comment