tips berpantang bagi ibu bersalin secara CZER.. - IBU ELLY SHAKLEE

Friday, 12 May 2017

tips berpantang bagi ibu bersalin secara CZER..

      Assalamualaikum w.b.t.. salam nifsu Syaaban korang..moga apa yang kita hajati akan diperkenankan oleh Allah (walhal selalu je Allah makbulkan doa kita sebab Allah memang Maha Penyayang kan.. :) Nikmat mana lagi yang kita nak dustakan?? bahkan kita masih bernafas saat ni pun dikira sebesar rahmat dah..alhamdulillah ya Allah..

      ok malam ni ibuElly nak cite tentang tips berpantang untuk ibu yang bersalin secara CZER atau pembedahan. bagi korang yang belum mengenali ibuElly, ibuElly ni berumur 26 tahun dan mempunyi 2 org cahaya mata yang diberi nama MUHAMMAD ISKANDAR  dan NUR DAHLIA.. dua2 ada history bersalin secara pembedahan.. dan buat pengetahuan korang, ibuElly bersalinkan diorang ni rapat tau..masa Iskandar umur 1 tahun 1 bulan, Dik Lia dah ada dalam perut! bayangkan wei betapa takutnya ibuElly time tu dah la ibu yang bersalin secara czer ni kena jarak sekurang-kurangnya 2 hingga 3 tahun baru boleh beranak lagi,. tapi tup2 dh ada pulak dalam perut..

      bukan ibuElly tak rancang, ibuElly rancang sendiri je sbb ada sejarah mkn pil perancang bdn naik mndadak sgt! tu yg xnk mkn atau guna apa2 yg kacau hormon..tpi skang rncang sndri pun bdn xmo trun jugak.. kahkah! tak kisah la jnji hormon tak ting tong sgt kan..hihi.. ibuElly pregnantkan Iskandar masa ibuElly 21 tahun, masa tu dalam semester kedua tahun ketiga kot tak silap...sikit lagi je nak habis belajar dah time tu..


      now Iskandar 4 tahun, dik Lia 2 tahun..Alhamdulillah, dua2 membesar dgn sihat dan menjadi penyeri dalam hidup ibuElly.. dan alhamdulillah, smpai skang, ibuElly tak pernah ada sakit yg teruk kesan drpd epidural malah sblm makan Shaklee lagi mmg ibuElly takde mslh sakit pinggang ke, luka operation pedih ke, luka bernanah ke, perit bila batuk ke etc..pokoknya, rasa mcm xprnh bersalin czer kalo x krn parut luka tu je..sbb mmg habis je pantang mmg ibuElly takde mslh sakit2 lama dtg kembali hatta sakit pinggang teruk sekalipun.. ok ni antara yg ibuElly amalkan semasa dlm pntang utk dua2 baby ;


1) REHAT SECUKUPNYA
  
      means mmg hanya baring atas katil saja untuk 2 minggu pertama tanpa buat kerja berat la..melampau la kan nk mandi, buang air pun taknak mangkit2 jugak dr katil.. huhh! cumanya NO KERJA BERAT utk 2 mggu pertama hatta sepanjang pantang sekalipun.. anak2 yg dah besar2 tu jangan sesekali dukung! mmg la kita kesian kn tgk ank sulung atau ank lain merengek mntak dukung tapi tolong lah bersabar dan kental sikit hati tu.. dukung baby newborn sahaja.. ank lain biar suami je layan dlu.. kita bela bdn dulu sebab bdan nk pakai lama.. tak jaga dr muda, mendapat la masa tua nnt!

2) IKUT PANTANG LARANG BETUL2!

      ini sgt penting! sila ikut pantang larang yg kita dah sedia maklum dan sedia tahu.. xyah la nak moden2 sgt kan, stokin xnk pakai, minum ais, makan makanan yg boleh menyebabkan gatal, rambut tak sanggul tinggi2, eh mcm2 lagi la pantang larang org dulu2, xkn korang xtau kan bg yg mommies yg bakal bersalin tu..

      hihi masa pantang la nk jaga mkn tau, sbb makanan yg betul dan tepat akn menentukan kesihatan kita selepas berpantang nnt.. mcm ibuElly dulu amalkan makan ikan haruan segar hasil tangkapan bapa mentua sbb abah mmg suka memancing.. bila ibuElly balik berpantang umah mentua, abah tak pernah x bwk balik ikan haruan utk ibuElly mkan buat lauk berpantang.. bagi ibuElly, cukuplah ikan haruan bakar, serbuk lada hitam, sup sawi dn nasi putih satu senduk.. alhamdulillah luka pembedahan cepat sgt baik dan xde masalah nanah ke apa.. keluar rumah pun tak sepanjang berpantang, ibuElly lagi suka duduk rumah layan korea..kahkah!

      lagi satu, mmg ibuElly x mkn PATI IKAN HARUAN tau! hanya ikan haruan fresh aje yg abah bawak dr hasil pancing tadi...sbb pati ni kdang bnyk sgt campurannya yg kita tak pasti kan sama ada elok ke tak utk badan kan.. jadi nak selamat, makan aje lah ikan haruan segar tu.. buat bakar ke, sup ke (kalau lalu la nk telan)

3) RAJIN BERURUT WALAUPUN SETELAH HABIS PANTANG

      masa berpantang, ibuElly berurut setelah 2 minggu.. sbb bdan bila tak urut akan rasa lemah longlai sgt dan rasa sebu je sbb angin tak keluar habis..yela, kita tak meneran kan, jadi saki baki angin2 tu masih ada lagi, lepas urut barulah rasa lega.. :) dan lepas habis tempoh berpantang, ibuElly masih lagi meneruskan urutan tradisional ni smpai skang Dahlia dan 2 tahun.. kdang balik kg mentua je dah kol mak siap2 mintak bookingkan bidan ngurut tu,, kalau kat Ipoh, selalu dok panggil kak Ida dtg urut.. kak Ida ni org Jawa, mmg sedap dan puas sgt die urut.. kalau kwn2 ibuElly tnya tukang urut yg best, mmg ibuElly akan forwardkan no Kak Ida ni kat kwn2 td.. mmg xkan menyesal punya!

      urut ni selain cara ibuElly reward diri sendiri setelah penat bekerja,ia juga sgt bagus utk melancarkan perjalanan darah dlm bdn kita ni tau.. pastu bdn akn rasa ringan je leas urut. sakit pinggang ke sakit urat ke sume pufff hilang bila tukang urut dah tekan2 kaw2 masa ngurut tu.. haa, mmg best pn mngurut ni tau..dpt pulak org yg pndai mengurut..mmg best gilerr tau!!


4) AMALKAN VITAMIN C

      Ok ni tak semestinya kena makan VITA C Shaklee tau.. masa ibuElly pntangkan dua2 baby, ibuElly belum kenal Shaklee pun lagi.. jadi makan BUAH OREN SUNKIST mak mentua beli dan mkn Vita C beli kat farmasi aje.. tp xbest sbb xtahan lama.. asenye mkn sebulan lebih gituu la tup2 dah habes.. :( Vita C Shaklee at least tahan 6 bulan tau! berbaloi gila beli.. duit pun belanjakan setiap 6 bulan je..bukan tiap2 bulan kena keluar duit.. :)

      dan mak mentua ibuElly jugak, sgt baik tau jaga ibuElly masa dlm pantang.. dua2 baby beliau belikan ibuElly oren sunkist tu tau.. buah oren kan tinggi kandungan vita c.. dan kalau korang nk tau, vita C sgt bagus utk kulit dan boleh mempercepatkan penyembuhan luka bersalin sama ada czer ataupun normal.. pengalaman ibuElly, pengambilan oren sunkist dan vita c ni luka cepat sangat kering..xde bernanah-nanah sgt la..lepas je habis pantang, CONFIRM xde masalah lain dah lepas tu.. nurse pun puji luka parut cantik je..

      tapi skang dah senang, korang beli aje supplemen vita C kalau malas nk telan oren sunkist tu..kihkih.. muka pun jadi tegang elok je sbb vita C ni dpt perbaharui balik kolagen di bawah lapisan kulit kita tu tau.. jadi mmg x rugi la amalkan supplemen vita C masa dlm pantang.. sgt berkesan merawat luka!


DOs and DONTs semasa berpantang............................................

1) TAK PAYAH NAK BERLAGAK CERGAS SANGAT!

      Ok ni mksdnya korang kena rehat cukup2 xpyh la nk buat keje2 berat bagai.. tau tak korang masa pantang ni lah nk bersenang lenang mcm tuan puteri tau, melainkan kalau kita berpantang sndri, buat keje tu slow2.. jgn pulun nk buat semua benda dlm satu masa seolah-olah kita ni sihat betul dah.. ingat ye bila dlm pantang x jaga betul2, masa umur dah 40-an nnt mendapat lah ye.. jadi tlong lah bagi masa badan korang utk berehat sepenuhnya..


2) DENGAR ALUNAN ZIKIR SEPANJANG BERPANTANG

      Yela, masa berpantang kan xblh solat.. dn masa pantang juga kita lebih mudah idekati oleh makhluk2 halus ni tau.. jadi, jd korang dok belek fon atau dok tgk tv je baik dgr alunan zikir2 dlm fon tu.. jiwa pun tenang je n xde lah nk meroyan ke ape ke kan.. boleh fokus berpantang dengan gumbira gituuu..


3) KURANGKAN MEMBACA ATAU BELEK TELEFON SEMASA DALAM PANTANG

      Haa yg ni xtau la sejauh mana kebenarannya.. tapi berdasarkan pengalaman ibuElly sendiri, mmg akan rasa sedikit sakit kepala bila terlalu asyik membaca atau membelek telefon.. apa yg ibuElly buat, just baring dan dgr lah lagu ke zikir ke bagi tenang jiwa tu.. jgn kering lidah tu dgn zikir.. in shaa Allah bnda2 x diingini juga akn dpt dielakkan..


4) JAGA PEMAKANAN 

      Tolong lah, jaga makan korang masa dlm pantang.. bukan maksudnye kena diet, mkn sikit.. tapi pilih makanan yg seimbang dan mmpu memberikan nutrisi yg diperlukan oleh badan.. lagi bagus kalau korang blh topup dgn supplemen..berganda-ganda nutrisi yg korang akn dpt tau.. in shaa Allah baby pun sihat dgn susu yg berkualiti drpd kita tau..jgn lah main hentam kromo je mkn, nnt akn effect kesihatan dalaman kita jugak tau..

      ok rasanya ini je amalan ibuElly amalkan sepanjang tempoh berpantang.. mmg la ase mcm lamanya nk kena jaga mkn, nk kena kawal aktiviti harian tapi semua tu utk kesihatan bdn kita  jugak tau.. korang sendiri la yg kena jaga badan korang, sape lagi nk jaga kan.. ok ni sambil taip sambil dengar kelas dlm telegram ni haa.. multitasking sgt kan ibuElly ni.. kihkih.. so kalau korang nak tnya soalan berkaitan masalah kesihatan atau mengenai supplemen Shaklee boleh je contact ibuElly terus tau.. in shaa Allah, amalkan semua ni mmg xde lah rasa tak selesa tu lepas habis tempoh berpantang.. boleh bersin atau batuk dengan BEBAS tau!


Ig : elifaismail

pengedar Shaklee area Ipoh, 017.560.4426
      

No comments:

Post a Comment