kesan kalau badan kurang kalsium?? 🤔 - IBU ELLY SHAKLEE

Wednesday, 14 June 2017

kesan kalau badan kurang kalsium?? 🤔

      Assalamualaikum Korang... So far dah Ramadhan ke-19 ni, macam mana perasaan dan ibadah Korang?? Makin baik ke makin kurang ke atau sama je?? Alhamdulillah, Ramadhan kali ni ibuElly rasa lain sangat².. Siang hari rasa lebih bertenaga, malam pun alhamdulillah semangat naK beribadah...

      IbuElly nak cite sikit tentang OSTEOPOROSIS  .. apa yg korang tau tentang osteporosis ye? IbuElly sendiri pun takdelah pakar sangat, cumanya banyak tau dari pembacaan dan juga dari post facebook doktor².. Apa yg baik kita ikut kan, yg tak elok di fb tu biarkan ajelah dia berlalu.. Haa gituuu..

      Nak cegah Osteoporosis, jangan bersenam? 

      Memang ramai orang berpendapat suplemen tak diperlukan untuk cukupkan nutrisi, sebab boleh dapatkan daripada makanan.. Ok lah tu kalau setiap hari betul-betul makan ikut piramid makanan. Seimbang dengan karbo nya, proteinnya cukup, zat dan vitaminnya..Teruskan dengan diet korang..

      Dan kalau boleh educate masyarakat macam mana bentuk makanan seimbang dan sihat tu.. Sebanyak mana nak makan, apa makanan yang patut makan, apa yang patut ditinggal. Sebab dah banyak kajian membuktikan penyakit-penyakit kronik macam darah tinggi, kencing manis disebabkan oleh kekurangan zat, mineral dan antioksida dalam makanan.

      Satu lagi, kalau ya pun tak nak bagi orang makan suplemen, cakaplah fakta yang betul. Ada orang cakap, orang tak bersenam tak perlu ambik kalsium berlebih. Tak tahu maksud dia berlebih tu sebanyak mana. Sebab orang bersenam pun perlu ambil kalsium ikut keperluan.

      Fungsi kalsium untuk badan kita sangat banyak. Bukan untuk tulang saja. Dan banyak cara kalsium hilang dari badan, bukan dengan cara bersenam. As if orang tak bersenam, kalsium akan stay je dalam tulang dia. Kalau gitu senanglah nak CEGAH OSTEOPOROSIS, JANGAN BERSENAM.

      Tulang adalah sel hidup..   Dia akan mati, dan ada sel baru akan dibuat. Tulang tu macam bank kalsium. Kalau tisu lain tak dapat kalsium yang dia nak, dia akan ambik daripada tulang.. Jadi sapa nak ganti kalsium yang tisu lain dah guna tu? Jadi kenalah ada bekalan yang berterusan dan mencukupi kan utk cukupkan keperluan sel tulang tadi tu.. 🤗

      Apa yg kita boleh buat utk tambahkan kalsium dalam badan, minum susu, makan badam dan makanan² lain yg tinggi sumber kalsium.. Bukan susah pun sebenarnya, tapi ada juga dalam kalangan kita yg tak boleh telan susu, yg susah nk telan sebab tekak geleman, so mcm mana nk dapatkan sumber kalsium yg mencukupi tu?? 😕 dalam produk Shaklee, OSTEMATRIX adalah yg terbaik tau! Adik ipar dan mak mentua ibuElly pun ibuElly bagi makan Ostematrix ni.. Memang terbaik dan pUas hati kata deme!


Ada 120 tablets, tahan untuk sebulan ke sebulan lebih

     Ostematrix Shaklee bukan semata ada kalsium je tau.. Sebab kalau semata kalsium pun tak elok untuk badan.. Dalam Ostematrix ni pun ada jugak magnesium, boron, dan juga vitamin D..  Rata² pengalaman customer ibuElly bagitau yg makan Oste ni kan, pembuangan jadi lawas sesangat tau! IbuElly sendiri pun dh pernah cuba, mmg sgt lancar pembuangan esoknya tau.. Sakit² pinggang pun berkurang.. 💪 in shaa Allah, kita boleh elakkan Osteoporosis jika kita cukupkan Pengambilan kalsium dalam pemakanan harian kita.. Kita mampu mengubahnya! 💪💪💪💪

Nota² di atas kredit kepada Dr Fyda Noh.. 😘😘

Tel : 017.560.4426 ( klik www.wasap.my/60175604426  )
Fb : Elifa bt Ismail
Fb page : Pengedar Shaklee Ipoh
Ig : elifaismail

No comments:

Post a Comment