Didik akhlak mulia dari kecik 🤗 - IBU ELLY SHAKLEE

Monday, 20 November 2017

Didik akhlak mulia dari kecik 🤗

' ala, nape nangis ni? Siapa buat? ' ATAU ' napa nangis ni? Cite kat ibu kenapa? '

Korang ibu yang macam mana? Yang pertama atau kedua? Ni ibuElly nak cite pasal nasihat seorang ustaz (serius tak ingat ustaz ke pakar motivasi) tak lama dulu. Memang lama dah pun benda ni, tapi tertarik nak cerita harini. 

      Menurut daripada apa yang ibuElly dengar (dalam televisyen je, bukan pegi dengar live pun) pertanyaan kita pun akan beri impak besar kepada personaliti dan moral anak². Contoh eikk kalau anak² nangis, kita akan otomatik pegi dekat anak dan terus tanya siapa buat dia kan ataupun kenapa dia nangis. 

      Individu yang ibuElly dok dengar ni bagitau, seelok-eloknya kita TAK PERLU  tanya siapa yang buat dia. Cukup hanya sekadar tanya KENAPA. Tau tak apa sebabnya? Ok kata beliau, kalau kita biasakan tanya pada anak SIAPA YANG BUAT, anak² akan cenderung untuk MENYALAHKAN ORANG LAIN & TAKNAK CUBA PERBAIKI DIRI SENDIRI. Dan ada kemungkinan juga anak² ni tadi akan cenderung untuk MENCARI KESALAHAN ORANG LAIN. 

      Semestinya kita taknak benda macam ni jadi kan? Kita kalau boleh nak anak² kita jadi orang yang baik², orang berakhlak mulia, yang tinggi sifat mahmudah daripada mazmumah. Kan? Maka, ibu bapa perlu ubah cara kita tangani masalah anak².

      Cukup kalau kita hanya kata, ' kenapa ni sayang? Meh cite kat ibu/mama/mak/umi ' . ELAKKAN daripada tanya, ' kenapa ni sayang? Siapa yang buat anak ibu nangis ni? ' tak ke nampak perbezaannya di situ kan? Cara kita tanya pn dah sopan kalau ikut cara pertama tadi. Tak perlu tanya anak siapa yang buat. Nanti sampai ke besar anak² biasa menuding jari kat orang lain. 

      Hati nurani anak kecil ni suci sangat. Kita sebagai ibu bapa yang mencorakkan nilai-nilai murni dalam diri anak². Ayuh ibu bapa, kita boleh lakukannya! 💪💪

No comments:

Post a Comment