Macam mana nak hilangkan gatal-gatal badan eik? - IBU ELLY DI SINI

Tuesday, 15 January 2019

Macam mana nak hilangkan gatal-gatal badan eik?

      Haa cuaca dah kembali panas dan membahang. Siap-siap la sesiapa yang alah kepada cuaca macam ni.

      Macam ibuElly cuaca panas macam ni akan membuatkan ibuElly CEPAT BERPELUH dan seterusnya akan menyebabkan pertumbuhan jerawat di belakang badan dan akan rasa gatal-gatal merenyam macam tu.

Sungguh tak selesa!

      IbuElly ni kerja sendiri. Jenis selalu ke sana dan ke mari. Mengajar tuisyen kat rumah pelajar. Biasa la rumah kita tak sama macam rumah orang lain. Adakalanya ibuElly akan mudah berpeluh bila berada di tempat yang bagi orang lain takde la panas mana. Tapi bagi ibuElly, sampai boleh tadah sebaldi tau peluh tu! Fuhhh!

      Bila dah naik jerawat kat belakang badan, mulalah rasa gatal-gatal dan tak selesa. Ini yang ibuElly tak suka! Korang suka tak?

Biasanya apa yang korang akan buat bila dalam keadaan macam ni?

1) Belasah je menggaru di khalayak ramai? 

2) Menggesel badan sana sini? 

3) Mandi dengan kerap? 

4) Sapu losyen atau krim untuk kurangkan kegatalan? 

      Bagi ibuElly, semua tu adalah salah satu usaha yang boleh kita cuba selagi tak memudaratkan diri sendiri dan orang lain. Tapi, ada petua lain yang lebih sesuai ibuElly nak kongsikan dengan korang kali ni.

APA NAK BUAT YE? 

a) Boleh letakkan tuala basah atau pek ais di atas permukaan kulit

Pek tu korang boleh beli kat farmasi juga. Rasa nak guna untuk sejuk, letak dalam peti ais. Rasa nak panas, rendam je dalam air panas. Mudah!

b) Lembapkan kulit

Boleh guna losyen yang sesuai dan krim yang tak berminyak serta melekit. Ini bagi mengelakkan lebih banyak kawanan jerawat tumbuh di belakang badan awak nanti!

c) Boleh cuba sapukan krim penyejuk yang ada kandungan MENTHOL dan CALAMINE. 

Yang ini best! IbuElly nak tunjuk kat korang nanti.

◾◾◾◾◾◾◾

Ni antara cara mudah la nak atasi masalah kegatalan dan jerawat badan tu. Korang boleh cuba nanti.

      Tapi kalau korang tanya rahsia ibuElly, ibuElly lagi suka guna ni. 😋

Sabun mandi dan juga losyen.

Losyen ni best sangat bila dapat sapu selepas mandi. Rasa sejuk dan dingin satu badan tu, arghhhh! Buatkan kita berada di awangan tau. 

      Rasa macam taknak buat apa-apa satu hari tu. Nak rileks je. Kihkih. 

Ok yang atas ni sesuai untuk dewasa lah. 

Yang ni Lotion Talc sesuai untuk kanak-kanak 

      Losyen ni pun sejuk juga. Masa anak-anak ibuElly kena demam campak haritu, ibuElly sapu jugak losyen ni ke badan anak-anak. Memang best! 

      Dah la MURAH  lepas tu tahan lama pulak. Rasa berbaloi sangat la dengan harga rm13.90 tu. Tahan sampai 2-3 bulan.

      Dengan dua jenis losyen ni, in shaa Allah badan takkan gatal-gatal lagi dah. Ibu ayah pun seronok sebab belanja bawah rm50 dah dapat 2 jenis losyen. 

Yang penting HALAL, BEBAS PARABEN & SLS/SLES dan yang paling best, Cosmoderm ni PRODUK BUATAN MALAYSIA! 

Korang boleh tengok banyak lagi dekat 

Page facebook : Cosmoderm IPOH
Facebook personal : Elifa bt Ismail
No telefon : 017-5604426

No comments:

Post a Comment